Weź głęboki oddech

 

Pierwsze co robimy przychodząc na świat, to głęboki wdech. Odchodząc z tego świata wydajemy ostatnie tchnienie. Między narodzinami, a śmiercią mieści się życie, które całkowicie zależy od oddychania. Bez jedzenia możesz przeżyć nawet miesiąc, bez wody kilka dnia, natomiast bez oddechu nie przeżyjesz nawet pięciu minut. Zatem oddychanie to niewidzialny” pokarm”,  bez którego człowiek nie może żyć.

Sprawa oddechu wydaje Ci się być jak najbardziej naturalną rzeczą, której nie ma potrzeby się uczyć. Przecież wdychasz i wydychasz powietrze od pierwszych sekund  swojego życia.

Instynktownie wiesz jak trzeba oddychać ale czy robisz to zawsze prawidłowo?

Niemowlęta i małe dzieci zawsze nabierają w płuca dużo powietrza. Gdy wdychają powietrze brzuch im pęcznieje, rozszerza się, a podczas wydechu kurczy. Taki sposób oddychania powoduje, iż płuca otrzymują dużo przestrzeni i dzięki temu mogą pobierać powietrze częścią środkową i dolną.

Otrzymują więcej tlenu, a tym samym poprawia się ich wentylacja i większa ilość erytrocytów otrzymuje energię i tlen. Powoduje to, że praktycznie wszystkie reakcje utleniania odbywają się bez tworzenia się szkodliwych, toksycznych dla organizmu produktów. Taki sposób oddychania nazywa się przeponowym i dzięki niemu dzieci są tak ruchliwe, energiczne i wesołe, czego my dorośli im zazdrościmy.

Typ oddychania człowieka dorosłego jest z reguły zupełnie inny.  Wraz z wiekiem tracimy tę naturalną, jakże cenną umiejętność . Prawidłowemu oddychaniu nie sprzyja pozycja siedząca, którą większość osób tak lubi.

Jeśli spędzasz długie godziny przy biurku, przed telewizorem, nie oddychasz pełną piersią. Zazwyczaj oddychamy płytko i wciągamy do płuc za mało powietrza. Przy wdechu wznoszą się ramiona i kości obojczyka, żebra rozchodzą się na boki, brzuch jest wciągnięty, klatka piersiowa się rozszerza. Taki typ oddychania nazywa się górnym, gdzie działa tylko najmniejsza  górna część płuc. Zazwyczaj powietrza nie starcza na długo i człowiek jest zmuszony często oddychać.

Znajdujące się niżej pęcherzyki nie biorą udziału w oddychaniu. Dlatego z czasem tracą elastyczność i w końcu zanikają. W miąższu płuc następują degeneracyjne zmiany, pojemność płuc się zmniejsza, a Tobie po prostu brakuje tchu. Twój oddech staje się szybki i płytki, również wtedy kiedy jesteś w stresie. Organizm odczuwa ciągły „ głód tlenowy”, nawet na świeżym powietrzu. Takie oddychanie sprawia, że nasila się zdenerwowanie i wzrasta poczucie lęku ale także sprawia, że pojawiają się znacznie poważniejsze choroby, takie jak choćby układu krwionośnego, chorób alergicznych, schorzeń układu żołądkowo-jelitowego, nadciśnienia, cukrzycy.

 Aby przerwać błędne koło, na początek pamiętaj o tym, aby  wziąć kilka powolnych, głębokich oddechów. Już po chwili poczujesz się zrelaksowana, ustąpią również nieprzyjemne dolegliwości związane ze stresem- ból głowy, potliwość, ucisk w żołądku. Jednak do całkowitej poprawy stanu zdrowia konieczne są regularne ćwiczenia.

Ćwiczymy głęboki oddech

 

Obliczono, że co dziesięć lat pojemność płuc może się zmniejszać nawet o 27%. Jednak nie musi tak być, pod warunkiem, że zadbasz o prawidłowe oddychanie i będziesz regularnie ćwiczyć.

 

Ćwiczymy przeponę.

 

Leżąc na wznak, połóż palce jednej ręki na wysokości przepony, znajdującej się tuz poniżej klatki piersiowej. Powoli zrób wdech przez nos i skoncentruj się na ruchach przepony. Drgania wyczujesz palcami. Policz do trzech podczas wdechu i dalej do sześciu podczas wydechu. Jeśli potrafisz bez zmęczenia wykonać 12 oddechów na leżąco, spróbuj powtórzyć to na siedząco, a także chodząc czy też wspinając się po schodach.

 

Ćwiczymy wdech i wydech pełną piersią.

 

Naucz się prostej techniki oddychania, którą z powodzeniem wykorzystują Chińczycy, słynący ze swojej niesamowitej sprawności nawet w bardzo podeszłym wieku.

Stosuj ją dwa razy dziennie przez pięć minut. Rano-po przebudzeniu się i wieczorem- przed pójściem spać. Połóż się płasko na plecach. Pod szyje podłóż jasiek. Jedną rękę połóż na brzuchu, a druga oprzyj z boku na żebrach.

Wdech: powoli wciągnij powietrze przez nos, wyobrażając sobie, że wypychasz je aż poniżej pępka. Postaraj się poczuć żołądek. Rozciągnij maksymalnie żebra. Następnie wyrzuć powietrze z dolnej części klatki piersiowej do górnej części płuc. Jeden pełny wdech powinien trwać 5 sekund, kolejne stopniowo wydłużaj.

Wydech: łagodnie ściągnij mięśnie dolnej części brzucha, pozwól ujść powietrzu z dolnej części płuc, a później górnej. Powinno to trwać 10 sekund. Odpocznij i zacznij od nowa.

 

Oddychanie zdrowotne

 

Ćwiczenie najlepiej wykonywać w pozycji leżącej, ale można też w stojącej czy też siedzącej. Weź wdech przez nos 2 sekundy, a następnie wstrzymaj oddech na 8 sekund, po czym wypuszczaj powietrze przez 4 sekundy nosem. Pełny cykl oddychania zdrowotnego stosuj według wzoru 1:4:2, gdzie 1-wdech, 4- pauza czyli wstrzymanie oddechu, 2-wydech. Ćwiczenie wykonuj po 2 minuty rano i wieczorem. Pamiętaj! W oddychaniu zdrowotnym wdech jest dwa razy krótszy niż wydech, a pauza 4 razy dłuższa niż wdech.

 

Oddychanie oczyszczające

 

Stosowanie tego rodzaju oddychania pomoże Ci oczyścić płuca, odmłodzić i zregenerować komórki organizmu.

W tym celu weź wdech przez nos, przez 2 sekundy, następnie wstrzymanie na 3 sekundy, po czym złożonymi jak do gwizdania wargami wypuszczaj powietrze cienką strużką przez 12 sekund. Ćwiczenie wykonuj rano i wieczorem przez 2 minuty.

 

Joga pomaga dobrze oddychać.

 

Najważniejszym elementem jogi jest świadome oddychanie, czyli pranajama ,gdzie prana oznacza oddychanie, a ajama wydłużanie . Korzyści z pranajamy to redukcja stresu i napięcia, poprawa oddychania i krążenia, a także zwiększenie świadomości i jasności umysłu. Szczególne korzyści z pranajamy mogą odnieść osoby które cierpią na choroby układu oddechowego, bóle głowy lub  migreny czy depresję.

Usiądź wygodnie. Przez 5 minut oddychaj przez nos, Połóż wskazujący i środkowy palec prawej dłoni na czole pomiędzy brwiami, a kciukiem zamknij prawą dziurkę i pięć razy powoli i głęboko wdychaj i wydychaj powietrze. To samo ćwiczenie wykonaj lewą dłonią i lewą dziurką nosa. Ćwiczenie wykonuj naprzemiennie przez 5 minut.

Bardzo istotnym dla Twojego zdrowia jest abyś oddychała przez nos. Jest naukowo dowiedzione, że podczas oddychania nosem aż 80% pochłoniętego podczas wdechu kurzu i bakterii chorobotwórczych zatrzymuje i neutralizuje system błony śluzowej jamy nosowej. Oddychanie przez usta prowadzi do wczesnego starzenia się organizmu, miażdżycy, chorób serca, astmy. Dlatego oprócz oddychania przez nos, naucz się regulować oddech podczas rozmów  w taki sposób, aby wypowiadać słowa na wydechu, tak aby jak najmniej powietrza wchodziło przez usta. Z tego też powodu w trakcie spożywania posiłków staraj się nie mówić. Jedz powoli, spokojnie, nie spiesząc się, w skupieniu dokładnie przeżuwać pokarm, starając się jak najmniej powietrza wdychać ustami. Dzieci są mistrzami w sztuce powolnego jedzenia, bierz z nich przykład 🙂

Korzyści z prawidłowego oddychania

 

*mija zdenerwowanie. Uspokajasz się i czujesz zrelaksowana.

*ustępuje ból głowy, przestajesz się nadmiernie pocić.

*poprawia się sprawność umysłu. Natleniona krew powoduje lepsze ukrwienie mózgu, a to sprzyja koncentracji

*szybsze spalanie szkodliwych produktów przemiany materii, dzięki czemu z organizmu zostają usunięte toksyny

*obniża się ciśnienie krwi i reguluje bicie serca.

*organizm wolniej się starzeje. Dobrze dotleniona skóra rozjaśnia się, a zmarszczki wygładzają.

*poprawia się odporność organizmu. Gdy krew jest dobrze nasycona tlenem wirusy i bakterie wolniej się mnożą.

Wiem, że modny jest płaski brzuch i ta, która z nas go nie posiada, często mimowolnie lub świadomie wciąga go ( ja również walę się w pierś i przyznaję do winy), utrudniając tym samym oddychanie. Nie jest to dobre dla naszego samopoczucia. Lepszym sposobem jest wyprostowanie się, ściągnięcie łopatek do tyłu, rozluźnienie mięśni i zaczerpnięcie powietrza. Dzięki temu rozszerzą się mięśnie międzyżebrowe, a przepona obniży. Płuca mocniej się rozciągną, a pęcherzyki ożywią. Pobiorą więcej tlenu i wydalą więcej dwutlenku węgla. Ciało będzie Ci za to wdzięczne, odtrują się narządy wewnętrzne, poprawi krążenie i perystaltyka jelit. Wzmocni się Twoja odporność. Jeśli do tego swoją twarz ubierzesz w uśmiech nikt nie zwróci uwagi na Twój brzuch.

Jak widzisz warto poświęcić trochę swojej uwagi i czasu na prawidłowe oddychanie i tym samym za darmo poprawić swoje zdrowie, odzyskać witalność oraz odmłodzić organizm.

Zatem weź głęboki oddech już teraz.

 

 

 

 

Podobało się ? Podziel się !

klikając w wybrany baner społecznościowy