Trening oka

 

Nigdy nie pomyślałam, że tak wcześnie będę musiała założyć okulary. Wzrok miałam wręcz sokoli, więc olbrzymim zaskoczeniem było dla mnie pogorszenie widzenia jeszcze przed czterdziestką. Problemy pojawiły się nieoczekiwanie i nagle. Trzeba było założyć okulary. Co prawda jak na razie tylko do czytania, ale to i tak częsty kłopot. Nie byłabym sobą, gdybym ot tak, przeszła nad tym do porządku dziennego.

 Z natury jestem bardzo dociekliwa,  zwłaszcza w kwestii zdrowia i zawsze poszukuję niestandardowych rozwiązań.  Dlatego zaczęłam zastanawiać się, czy można sobie pomóc w jakiś inny sposób, aby może już nie tyle cofnąć zmiany, jak je zatrzymać.

Rozpoczęłam więc poszukiwania od tego, gdzie leży przyczyna pogorszenia mojego wzroku. Zauważyłam, że są dni, kiedy widzę całkiem nieźle i nie musze używać okularów do czytania, a są i takie, że używając ich, nic nie mogę przeczytać.

 Poniżej dziele się z Tobą tym, do czego doprowadziły mnie moje poszukiwania.

Wszyscy uczymy się czytać, lecz nikt nie nauczył nas jak dbać o oczy, które są do tej czynności zupełnie nieprzystosowane. Do chwili kiedy dobrze widzimy, nie zaprzątamy sobie nimi głowy. Dobry wzrok uznajemy za coś normalnego, za pewnik, że tak ma być, a okulary to dopiero na starość.

 

Zazwyczaj swojemu ciału poświęcamy wiele uwagi, zwłaszcza jeśli chodzi o ten aspekt zewnętrzny. Wklepujemy tony kremów, stosujemy przeróżne peelingi, serum, czy też balsamy. Wiele osób ćwiczy, uprawiając różne formy ruchu. Ćwiczymy kondycję, wyrabiamy masę, kształtujemy i modelujemy naszą sylwetkę na różne sposoby.

 Ile czasu z tego poświęcamy swoim oczom, na ich trening? Tak dobrze czytasz- trening.

Nie wiem, czy wiesz (ja do tej pory nie wiedziałam), że w taki sam sposób jak całe ciało, można trenować swoje oczy.

Jak się okazuje zasady są całkiem proste i  oto kilka z nich.

1.Rozluźnij napięte mięśnie w oczach, oraz te na szyi, karku i ramionach.

2.Zmień swoje nawyki i jak najczęściej pozwalaj swoim oczom błądzić w przestrzeni.

3.Ćwicz różne funkcje oka:

-Akomodację, czyli przestawianie się oka na patrzenie to daleko,  to blisko.

-Fuzję, czyli współpracę obu oczu oraz poszerzanie pola widzenia.

 

Jak  ćwiczyć?

 

Ćwiczenia są bardzo proste i wiele z nich wykonujemy nieświadomie, nie zdając sobie sprawy, że w ten sposób ćwiczymy swoje oczy.

    1.Ziewanie

Jednym z takich ćwiczeń jest ziewanie, które rozluźnia i nawilża oczy. Osoba, która cierpi na zespół suchego oka, poprzez częste wywoływanie odruchu ziewania, pozbędzie się w szybki i darmowy sposób swojego problemu.

  1. Kołysanie.

Ćwiczenie to rozluźnia nie tylko oczy, ale także całe ciało. Aby je wykonać musisz stanąć w małym rozkroku przy lekko ugiętych kolanach. Następnie rozłóż ręce na boki i zacznij wykonywać skręty ciała, raz w lewo, raz w prawo. Kiedy skręcasz ciało w prawą stronę, również w tym kierunku kierujesz stopę i odwrotnie. Ręce fruwają swobodnie jak sznurki, wzrok omiata przestrzeń, jak latarnia morska.

  1. Marsz.

 To najprostsze ćwiczenie, które integruje obie półkule. Możesz wykonywać w miejscu lub będąc na spacerze. Jednocześnie podnieś prawą nogę i  lewą rękę. Ręka możesz dotknąć kolana. Potem na zmianę lewą nogę i prawą rękę.

  1. Leżąca ósemka.

 Kolejne ćwiczenie poprawiające współpracę półkul mózgowych. Stań swobodnie. Palcem wskazującym prawej ręki ( osoby leworęczne lewej) zacznij kreślić przed oczami leżącą ósemkę. Rozpocznij od środka, w lewo w górę.  Wódź  wzrokiem za ruchem  palca. Zrób kilka takich ósemek. Następnie wyobraź sobie że na końcu nosa masz ołówek, nakreśl nim kilka kolejnych ósemek .

  1. Rozjeżdżające się pociągi .

 Ćwiczenie to jest idealne dla osób, które zbyt długo przesiadują przed komputerem czy też telewizorem. Poprawia pole widzenia, a także rozluźnia oczy, które są wpatrzone zbyt długo w jeden punkt.

Usiądź wygodnie. Obydwa wskazujące palce ustaw na wprost siebie, w odległości mniej więcej 30 cm od oczu. Patrząc cały czas wprost przed siebie, rozsuwaj palce na boki, aż do momentu, kiedy zupełnie zginą z pola widzenia. Powtórz ćwiczenie kilka razy.

  1. Brama

Ćwiczenie to ma za zadanie sprawdzenie współpracy oczu. Aby to sprawdzić musisz ustawić przed sobą, w odległości co najmniej metra, zapaloną świecę. Usiądź . Ustaw palec wskazujący na odległość 30 cm od oczu. Spójrz na świecę. Co widzisz? Przeźroczysty palec, czy może świecę w bramie dwóch palców? Teraz przenieś wzrok na palec. Co masz przed oczami? Czy wydaje Ci się, że widzisz dwie świece. Jeśli nie dostrzegasz ani podwójnego palca, ani podwójnej świecy, to znaczy, że patrzysz tylko jednym okiem. Także zaburzona ostrość jednego z palców w bramie, czy też świec, świadczą, że jedno z oczu bardziej pracuje, a drugie się leniwi.  Powinnaś więc robić często to ćwiczenie.

 

Ćwiczenia to nie wszystko

 

Aby poprawić wzrok należy także, oprócz ćwiczeń, zwrócić uwagę na to, co jemy i czy dostarczamy swoim oczom odpowiednich witamin. Oczy potrzebują witamin A,E, C, a także barwników roślinnych, które chronią komórki siatkówki i poprawiają widzenie.

Szczególnie dwa barwniki są ich ulubieńcami.

    1.Luteina

– to żółty barwnik, który pochłania błękitną część widma słonecznego, która może uszkodzić siatkówkę. Luteina, to także antyutleniacz, unieszkodliwiający wolne rodniki. Rekordzistami pod względem jego zawartości są jarmuż i pietruszka. Bogatą jego zawartością może też poszczycić się żółta papryka, zielone warzywa liściaste, pomarańcze, jagody, winogrona i kiwi.

  1. Zeaksantyna

-to też żółty barwnik, który jest niezbędny w walce z wolnymi rodnikami. Występuje w zielonym groszku, szpinaku, kukurydzy oraz w mniejszych ilościach w pozostałych zbożach.

Jak sama widzisz niewiele potrzeba wysiłku, aby codziennie zadbać o swoje oczy i przez długie lata cieszyć się dobrym wzrokiem.

Jeśli znasz inne sposoby dbania i poprawiania wzroku proszę podziel się tym w komentarzu poniżej.

Podobało się ? Podziel się !

klikając w wybrany baner społecznościowy