Ruch to zdrowie

 

Ruch to zdrowie, o czym już wiedział Wojciech Oczko, nadworny medyk króla Jana III Sobieskiego. Mówił on, że ruch nie zastąpi być może wszystkich leków, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu. Ta siedemnastowieczna mądrość po latach gwałtownego rozwoju medycyny i farmakologii wraca dzisiaj do łask.

Prawdą i to niezbitą jest, iż zdrowia, szczęścia i pogody ducha nie kupisz nawet za górę złota. Nie znajdziesz jej także w najdroższym pięciogwiazdkowym hotelu na Costa Brava. Prędzej na ścieżce rowerowej i na spacerze w parku. Bo najlepszym lekarstwem na choroby jest ruch.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób choruje. Choroby przypisujemy zanieczyszczonemu środowisku, zmodyfikowanej  i nafaszerowanej chemią żywności. Po części tak jest, ale w dużej mierze za powstanie szeregu chorób, zwłaszcza tych cywilizacyjnych, odpowiedzialny jest brak ruchu. Prawda jest taka, że jeślibyśmy przeznaczyli pół godziny dziennie, choćby tylko na energiczny marsz , to moglibyśmy wyrzucić połowę leków i uchronić się przed większością chorób nękających współczesnego człowieka.

Ruch to zdrowie- ale czy wiesz dlaczego?

 

Kiedy twoje życie ogranicza się tylko do przenoszenia swojego ciała z fotela na kanapę w twoim ciele wybucha swoista wojna. Człowiek od początku swojego istnienia został zaprogramowany na to, aby żyć w ruchu. Współczesny postęp cywilizacyjny i wszechobecne wygody i udogodnienia czynią nas swoistymi inwalidami już w młodości. Ewolucja najwyraźniej nie nadąża za rozwojem technologii.

Jak brak ruchu wpływa na organizm człowieka najlepiej ukazały badania kosmiczne przeprowadzone w latach 60-tych XX wieku. Naukowcy postanowili sprawdzić jak wpływa stan nieważkości na zdrowie człowieka. W tym celu pięciu młodych, zdrowych i sprawnych fizycznie mężczyzn położono na trzy tygodnie do łóżka. Tylko raz dziennie wstawali pod prysznic, do toalety wożono ich na wózkach.

Efekt eksperymentu? Dwadzieścia jeden dni bezruchu poczyniło w ich organizmach prawdziwe spustoszenie. Przy próbie wysiłkowej na bieżni dwóch z nich zemdlało. Dokładne badania medyczne wykazały, że o 11% zmalały ich serca, a wydolność spadła o ⅟4. Niemal o 30 % zmniejszyła się zdolność organizmu do przyswajania tlenu.

 Skąd takie katastrofalne efekty? Winne okazały się zaburzenia przemiany materii.

Ruch lekiem XXI wieku

 

Warto sobie zapamiętać, że kiedy tak beztrosko siedzimy przed telewizorem, to w naszych komórkach zaczynają się choroby. Ujawnienie ich, to tylko kwestia czasu i późniejsze zastanawianie skąd ja to mam. To co naukowcy zgotowali uczestnikom eksperymentu my sami fundujemy sobie na co dzień. Skutków nie odczuwamy oczywiście od razu, gdyż jest to rozłożone w czasie. Najczęściej pierwsze efekty „nieruchawości” pojawiają się w wieku średnim, kiedy to zwalnia nasza przemiana materii, zachodzą zmiany w tkankach , powoli zanikają mięśnie i gromadzi się tkanka  tłuszczowa. Skutkiem tego jest pojawienie się chorób cywilizacyjnych.

Aktywność fizyczna jest także najlepszym sposobem na uniknięcie zimowych i wiosennych przeziębień, letnich angin i wszelkiego rodzaju innych infekcji. Ruch powoduje, iż w organizmie powstaje więcej białych krwinek, które są odpowiedzialne za obronę przed wirusami i bakteriami.

Więc jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś to najwyższa pora, aby ruszyć się z fotela.

Sposoby na zdrowie

 

Sport uzdrawia nie tylko ciało, ale także dusze. Gdy się ruszasz korzystają wszystkie narządy i układy.

Sport:

  1. Zapobiega zwyrodnieniom stawów i łagodzi bóle w przypadku kiedy doszło już do uszkodzeń.
  2. Leczy choroby kręgosłupa nawet dyskopatię ( jestem tego przykładem)
  3. Zwiększa gęstość tkanki kostnej i zapobiega osteoporozie, skuteczniej niż niejedna terapia hormonalna czy też preparaty wapniowe.
  4. Chroni serce i naczynia krwionośne, normalizuje poziom cholesterolu we krwi.
  5. Odmładza mózg. Sprzyja lepszemu przepływowi neuroprzekaźników, a tym samym chroni przed depresją
  6. Odgrywa ważną rolę w zapobieganiu nowotworom, a także przedłuża życie tym którzy już zachorowali na raka. Coraz więcej jest przypadków iż dzięki uprawianiu konkretnego sportu ludzie pokonali raka. Przykładem niech będzie tu kolarz Lance Armstrong.
  7. Cukrzyca typu II, na którą zapada coraz więcej osób, spowodowana siedzącym trybem życia i przejadaniem się, pod wpływem racjonalnej diety i wysiłku fizycznego- cofa się.
Nigdy nie jest za późno

 

Kolejnym czynnikiem przemawiającym za aktywnością fizyczną jest fakt, iż osoby które uprawiają jakikolwiek sport znacznie łatwiej planują i podejmują decyzje, mają lepszą pamięć, lepiej śpią i nie dręczy ich niepokój. Dlatego jeżeli chcesz być zdrowa i zachować sprawność umysłu musisz coś uprawiać, choćby ogródek, co z całego serca polecam 🙂 .

Po aktywnym dniu na łonie natury, w jakiś cudowny sposób ulatują gdzieś zmartwienia i napięcia. Stan takiego rozluźnienia powoduje, iż w nocy śpimy jak zarżnięci. Nie jest  ważnym czy będziesz biegać, jeździć na rowerze, spacerować, czy też tak jak ja uprawiać ogródek- oczyścisz swoje ciało dosłownie i w przenośni. Lepsze krążenie spowoduje, że pozbędziesz się hormonów stresu i toksycznych produktów przemiany tych substancji, które zalegają w komórkach, gdy się nie ruszasz.

Jeśli należysz do osób, które często ulegają chandrze i nastrojom depresyjnym, to koniecznie się ruszaj. Ćwiczenia powodują, że wydzielają się endorfiny, substancje które poprawiają nastrój.

Nie mów mi też, że jesteś za stara, albo nie dasz rady, ponieważ ograniczają cię dolegające ci schorzenia. To tylko wymówki. Jeśli cierpisz na jakąkolwiek chorobę to po konsultacji z lekarzem i ustaleniem optymalnej dla ciebie dawki ruchu zacznij to robić. Z ruchem jest tak jak z rzucaniem palenia- nigdy nie jest na niego za późno.

 

 

 

Pamiętaj jeśli na coś chorujesz, skonsultuj się z lekarzem i dobierz ćwiczenia do stanu swojego zdrowia, inaczej możesz sobie zaszkodzić.

1.Chore stawy i kręgosłup

Unikaj– gier zespołowych, gwałtownych zrywów, długich biegów oraz skoków. Skręty i skłony to zbyt duże obciążenie dla chorych stawów.

Wskazane– pływanie, jazda na rowerze, spacery, nordic  walking, joga, oraz ćwiczenia izometryczne polegające na napinaniu i rozluźnianiu mięśni.

2.Nadciśnienie

Unikaj-wioślarstwa, szybkich biegów, narciarstwa czy też wspinaczek wysokogórskich.

Wskazane– marsze, pływanie, czi-kung, tai-chi, joga ( za wyjątkiem ćwiczeń podnoszących ciśnienie. Dlatego skorzystaj z pomocy doświadczonego instruktora).

3.Choroby serca

Unikaj jednostajnych ćwiczeń w jednakowym tempie. Wybierz takie, przy których zmienia się rytm. Np. 5 minut szybkiego marszu, 10 minut spaceru, lub 5 minut lekkiego truchtu, 15 minut marszu.

 Ruch to zdrowie, ale pamiętaj, aby ćwiczenia działały na naszą korzyść, muszą być dobrane do stanu zdrowia, wieku, upodobań i potrzeb. Ważna jest też motywacja, dlaczego i po co się ruszamy. Dlatego znajdź taką formę ruchu , która będzie sprawiać ci przyjemność, a jeszcze lepiej po prostu radość.

Pamiętaj ruch to zdrowie.

Jeśli chciałbyś zadbać o siebie także finansowo, sprawdź jak w prosty sposób możesz zbudować swój biznes na lata.

Nie potrzebujesz przy tym specjalnych umiejętności, ani też nakładów finansowych..sprawdź >>>link<<<<

Podobało się ? Podziel się !

klikając w wybrany baner społecznościowy