Pozytywne emocje- jak je w sobie wzbudzać

 

Pozytywne emocje, w przeciwieństwie do tych negatywnych, które nas ograniczają, pomagają nam w rozwoju i osiąganiu celów.

Do tych pozytywnych zaliczamy min.: miłość, radość, dumę, spokój, inspiracje, rozbawienie, zachwyt, wdzięczność.

O ile te  negatywne zauważamy bardzo jasno w codziennym życiu, to z tymi pozytywnymi tak już nie jest. Choć tak bardzo przez nas pożądane, to na co dzień prawie niezauważalne.

 Dlaczego tak się dzieje?

Negatywne emocje zawężają pole naszego działania, a pozytywne pobudzają, rozszerzając naszą perspektywę postrzegania. Wzbudzają w nas kreatywność, chęć do zabawy, uczenia się. Pozytywne emocje otwierają nasze serca i umysły, sprawiając, że mamy ochotę na doświadczanie świata, odkrywanie i rozwijanie nowych umiejętności. Pozytywne emocje są niezbędne dla rozwoju każdego człowieka, sprawiają, że otwieramy się i dostrzegamy nowe perspektywy.

 

Praktyczne efekty działania pozytywnych uczuć

pozytywne emocje

 

1.Spontaniczność i kreatywność– kiedy jesteś pod wpływem pozytywnych emocji, myśli i działania stają się bardziej spontaniczne, wzrasta w Tobie kreatywność, więcej widzisz, więcej tworzysz. Przychodzi Ci to z lekkością . Pomysł rodzi pomysł. Łatwo rozwiązujesz pojawiające się problemy.

2.Lepsze postrzeganie własnej osoby– pozytywne emocje w tym przypadku, zwiększają poczucie własnej wartości. Ułatwiają wyjście z impasu, otwarcie się na innych. W ludziach doszukujesz się podobieństw, a nie przeciwieństw.

Co zatem zrobić, aby pozytywnych emocji było jak najwięcej?

Na pewno nie wystarczy tylko chcieć.

Trzeba przede wszystkim zmienić sposób myślenia i postrzegania świata, oraz interpretowania codziennych zdarzeń. To nie sytuacja ma wpływ na nasze emocje, tylko sposób w jaki o niej myślimy, jakie znaczenie jej przypisujemy. Emocje wywołane np. zachwytem, dumą, nie trwają długo, są ulotne jak motyle. Przychodzą niepostrzeżenie i szybko odlatują. Dzieje się tak ponieważ, wiele osób nie pozwala sobie na dogłębne przeżywanie pozytywnych emocji, cieszenia się nimi. Szybko tłumią je w sobie myślami „ nic nie może wiecznie trwać, jest zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe”. Powoduje to, że wszystko co wzbudza w nas euforie, ulatuje bardzo szybko, a my sami nastawiamy się na nadejście tego najgorszego.

 Może więc najwyższy czas zmienić myślenie i nauczyć się sposobów, aby nasz mózg był nastawiony na jak najczęstsze wyłapywanie pozytywnych emocji i zatrzymywanie ich jak najdłużej w naszym sercu.

 

Wzbudzanie pozytywnych emocji.

pozytywne emocje

 

Dobrą nowiną jest to, że nasz emocjonalny mózg, nie odróżnia rzeczywistości od fikcji. Jeżeli nasze wyobrażenie jest dostatecznie mocne i żywe, nasz mózg odbiera go tak, jak by to działo się naprawdę. Problemem mogą być nawracające negatywne wspomnienia, wyobrażenia.Jeżeli jednak nauczymy się odpowiednio sterować naszą wyobraźnią, poprzez dobrze przeprowadzoną wizualizację, możemy przywoływać pozytywne emocje, na życzenie, w odpowiednich momentach naszego życia.

Aby przeprowadzić taką wizualizacje, musisz sięgnąć do swoich wspomnień i wyobrazić sobie odpowiednią sytuację, która ma za zadanie wzbudzić w Tobie pożądaną emocję, np.- radość, śmiech. Przy czym nie musi to być realna sytuacja, może być zaczerpnięta z filmu, książki, obserwacji, czegokolwiek. Ważne jest tylko to, abyś był w stanie wejść w sam jej środek, poczuć ją z punktu widzenia pierwszej osoby. Im bardziej realne i intensywne wywołasz w sobie uczucia, tym szybciej i łatwiej osiągniesz pożądany stan.

Jak zacząć ćwiczyć?

1.Wybierz daną sytuację. Przypomnij sobie gdzie wtedy byłeś, co robiłeś.

2.Wejdź w tę sytuację, wyobraź sobie najdokładniej jak możesz, kolory jakie Cię otaczają, zapachy jakie czujesz, co jest w zasięgu Twojego wzroku, co jest na dalszym planie. Odczuj temperaturę, nastrój, jakie doznania i emocje Ci towarzyszą.

3.Gdy odtworzysz całą sytuację, wyjdź i wejdź w nią ponownie odtwarzając wszystkie kroki z punktu drugiego. Staraj się poczuć wszystko jeszcze bardziej intensywnie .

Przećwicz to kilka razy, aż do momentu, kiedy bez większego wysiłku będziesz mógł wprowadzić się w pożądany stan.

W ten sposób znajdziesz drogę w swojej wyobraźni, do zestawu emocji, które ułatwią Ci realizację celów.

Kolejnym fajnym czynnikiem, jaki może w nas wywołać pozytywne emocje, są skojarzenia. Skojarzenia pojawiają się zazwyczaj nieświadomie.

 Nagły zapach szarlotki, w ciepłe letnie popołudnie, jaki doleci do Ciebie z sąsiedniego mieszkania,  wzbudzi w Tobie młodzieńcze wspomnienia, czas radości, beztroski, słodkiego lenistwa, kiedy to z w wielkim kawałkiem ciepłej szarlotki zasiadałeś u babci na werandzie, słuchając jej barwnych opowieści z czasów jej młodości. Może to być piosenka jaką usłyszysz, graną przez ulicznego grajka, która wywoła w Tobie falę miłości, gdyż przywoła wspomnienie cudownego weekendu w Paryżu z ukochaną osobą.

Dziesiątki takich i innych sygnałów powodują, że oczekujemy pojawienia się rzeczy przyjemnych lub nieprzyjemnych.

Aby wykształcić w sobie odruch automatycznego przywoływania pożądanych emocji, nie zawsze konieczne jest ich wielokrotne powtarzanie. Zamiast tego może wystarczyć silne odczucie.

Pewien drobny szczegół – smak , zapach czy dźwięk – nie spotykany od lat, może wzbudzić w nas kompletne uczucia jakich doznaliśmy dawno,dawno temu.

Wykorzystując powyższe zależności, można celowo zbudować skojarzenie pomiędzy pożądanym stanem emocjonalnym, a dowolnie wybranym sygnałem. Przy czym skojarzenie musi być odpowiednio mocne, aby wywołać stosowny stan wtedy, kiedy jest nam potrzebny.

 

Technika kotwiczenia

technika kotwicy

 

Technika kotwiczenia jest to technika, gdzie kotwicą jest sygnał, który wywołuje pożądany stan psychiczny. Bodziec jakiego użyjesz w charakterze kotwicy, powinien być wyjątkowy np.: dotyk, obraz, dźwięk. Bardzo dobrze, jeżeli użyjesz ich wszystkich jednocześnie. Jeżeli chodzi o dotyk, to może być to np.: ściśnięcie ręki, poklepanie się po ramieniu. Obraz możesz przywołać sobie w pamięci, a dźwiękiem, może być wypowiadane słowo na głos lub w myślach.

Teraz wykorzystaj technikę wizualizacji, aby wprowadzić się w pożądany stan. Aby można było przeprowadzić  technikę kotwicy, wizualizacja musi być mocna i żywa. Np. jeżeli kotwica ma być utworzona do poczucia pewności siebie, musisz tej pewności doświadczyć w sposób żywy i dramatyczny. Ma Cię rozpierać dzika pewność siebie, ma to być” przesadzone i mocno przerysowane”.

Łączenie stanu z kotwicą.

Gdy Ci się uda wywołać pożądany stan, zazwyczaj jego intensywność rośnie do pewnego momentu, zatrzymuje się przez chwile na szczycie, a następnie spada. Sztuką jest teraz uchwycenie momentu tuż przed szczytem, kiedy to musisz zarzucić kotwicę ( np. poklep się po ramieniu, zobacz obraz) i drugiego ,gdzie intensywność spada,( ale  nie rozmaże się do końca),wtedy usuwasz kotwicę. Po osłabieniu stanu odczaruj się,( przejdź się, podskocz, zrób parę przysiadów). Następnie powtórz kilkakrotnie łączenie kotwicy ze stanem .

Przedstawione tutaj techniki na pierwszy rzut oka wydają się czasochłonne i trudne do zastosowania, jednakże wszystko co nowe takim się wydaje. Aby poprawić jakość swojego życia, warto się ich nauczyć, ponieważ pozytywne emocje zmieniają nas i nasze życie na lepsze.

O negatywnych emocjach i ich wpływie na nasze życie, oraz zdrowie przeczytasz tutaj>>>>>

Podobało się ? Podziel się !

klikając w wybrany baner społecznościowy