Pokonaj stres

Pokonaj stres! Jakże często słyszymy te słowa, kiedy zaczyna szwankować nam zdrowie.Zalecenia te płyną nie tylko od lekarzy, ale także już od samych naukowców, którzy coraz częściej mówią zgodnym tonem, że ciało i psychika są ze sobą powiązane.To jak czujemy się emocjonalnie, wpływa na nasze zdrowie, o czym większość z nas nie wie lub wie, ale bagatelizuje całą sprawę.

Czym zatem jest sam stres…

Stres to odpowiedź ciała i psychiki na każdą presję, która zakłóca ich normalną równowagę. pojawia się on, gdy postrzegamy zdarzenia jako niespełniające naszych oczekiwań i nie radzimy sobie z naszą reakcją na rozczarowanie. Stres- czyli owa reakcja, z którą sobie nie poradziliśmy- przejawia się jako opór, napięcie, obciążenie lub frustracja, które pozbawiają nas fizjologicznej lub psychicznej równowagi i nie pozwalają nam na harmonię. Jeżeli równowaga jest zakłócona przez długi czas, stres może naprawdę upośledzać. Gaśniemy z powodu przeciążenia, czujemy się emocjonalnie zamknięci i wreszcie popadamy w chorobę” -Doc Childre i Howard Martin 

W obecnych czasach szybki tryb życia powoduje w nas stale utrzymujący się poziom stresu. Stres w początkowej fazie najczęściej objawia się poprzez napięciowe bóle głowy, problemy z układem trawiennym, żołądkiem, zmianami skórnymi. Każdy z nas doświadczył w swoim życiu niejednokrotnie sytuacji stresowej i związanych z tym dolegliwości. Krótkotrwały stres nie ma jakiegoś zasadniczego wpływu na nasze zdrowie. Gorzej gdy taki stan utrzymuje się tygodniami, miesiącami czy nawet latami, wówczas początkowe dolegliwości mogą przemienić się w choroby chroniczne, a te z kolei w miarę nawarstwiania się kolejnych czynników stresujących, w choroby wymagające interwencji chirurgicznych, czy nawet innych nieuleczalnych chorób, co z kolei wywołuje kolejny stres.

Tak więc stres nakłada się na stres i na kolejny stres. Jednak ciało nic nie wie, ani nie dba o to, co jest przyczyną stresu. Jedyne co wie to, to, że go przeżywa. Jeżeli przyglądniemy się z boku sprawom  jakie wywołują stres w naszym życiu, to okażą się one  bardzo błahe . Jednak pęd życia w jakim przyszło nam obecnie uczestniczyć,wszechobecny  pośpiech i zawodowy wyścig szczurów, powodują, że niejednokrotnie  nic nieznaczące epizody urastają do  rangi dramatów, np:

-drobna sprzeczka lub przycinki w różnicy zdań pomiędzy małżonkami

-ciągle towarzyszące uczucie frustracji wynikające z niekompetencji i głupoty niemal każdej osoby spotkanej w życiu ( są takie osoby których wszystko i wszyscy denerwują)

-oglądanie programów informacyjnych, katastrof, pełnych napięcia filmów

-ciągła niemożność wywiązania się z terminów, nadmierny zakres obowiązków w pracy

-przeładowany plan dnia

-zbyt wysokie oczekiwania ze strony rodziny, otoczenia.

Pokonaj stres, zmieniając sposób postrzegania świata.

 

pokonaj stres

 

Stres powodują nie tyle same wydarzenia i doświadczenia, ile sposób w jaki postrzegamy okoliczności, jakie zaistnieją w naszym życiu.Twój światopogląd, podejście do życia i otaczającej Cię rzeczywistości ma istotny wpływ na poziom stresu jaki osiągasz.Np. dla mnie wydanie przyjęcia na 40 osób to nic wielkiego, ale dla mojej koleżanki podjęcie sześciu osób cichym obiadem to prawdziwe wyzwanie, stres i panika.

Czy w przygotowaniu przyjęcia może być coś stresującego?

Nie. Różnica sprawiająca, że jakieś wydarzenie jest stresujące lub nie, kryje się w postrzeganiu, ważności, jakie dana osoba przykłada do niego, oraz konsekwencjach i stopniu wysiłku jaki trzeba w to wydarzenie włożyć.

Zatem jeśli chodzi o poziom stresu to najistotniejsze jest to, co się sądzi.

Nie wiem czy wiesz, ale od stresu można się uzależnić. W czasie stresu do organizmu uwalniane są w nadmiernej ilości hormony: adrenalina i kortyzol.

Adrenalina to potężny hormon, który wyzwala równie potężną euforię jak dowolny narkotyk. Jej podwyższony poziom w organizmie może sprawić, że człowiek czuje się wspaniale, ma mnóstwo energii, potrzebuje niewielkiej ilości snu i ogólnie czuje się bardzo podekscytowany życiem. Hormony stresu działają trochę tak jak marchewka zawieszona przed pyskiem osła. Gdyby udało się nam pochwycić marchewkę, odczulibyśmy zawód. Ponieważ jej zdobycie nie przynosi nam takiej satysfakcji, jak sam fakt jej gonienia, to osoby uzależnione od hormonów stresu, nie rezygnują z pościgu, który smakuje im lepiej niż marchewka. Często tacy ludzie odnoszą  duże sukcesy, ponieważ wkładają bardzo dużo wysiłku, aby zdobywać nowe cele. Daje im to chwilową emocjonalną euforię .

Gdy stres jest krótkotrwały, to niewielka ilość adrenaliny i kortyzolu wyrządza więcej dobrego niż złego. Np w sytuacji zagrożenia życia, kiedy musimy się bronić, mózg mobilizuje się do działania, wyostrza się wzrok i napinają mięśnie, przygotowując ciało do walki lub ucieczki. Podnosi się także ciśnienie krwi i przyspiesza czynność serca. Po nagłym napływie tych hormonów przychodzi zmęczenie i potrzeba odpoczynku.W normalnych warunkach ten cykl-adrenalina/kortyzol i zmęczenie/odpoczynek- pojawiający się w odpowiedzi na krótkotrwały stres jest nieszkodliwy dla organizmu. Gorzej się ma gdy ten proces będzie długotrwały i organizm regularnie będzie pompował hormony stresu.

Czy masz w domu szafę lub szufladę na tzw. rupiecie, przydatne drobiazgi, gdzie czasami wrzucasz przedmioty, gdy bardzo szybko chcesz zrobić porządek, np przed przybyciem gości?

Ja mam taką szufladę i zazwyczaj robię w niej porządek wtedy, kiedy nie mogę jej już domknąć. Nasze ciało to taka szuflada, do której wrzucamy rok po roku toksyczne emocje, aż nadchodzi w końcu taki dzień, kiedy wszystkie te ukryte emocje wyleją się na zewnątrz i ujawnią pod postacią chorób  takich  jak: podwyższone ciśnienie krwi, choroby serca, cukrzyca, otyłość i wiele innych.

Jak zapobiegać sytuacjom stresowym

 

pokonaj stres

 

1.Nie tłum emocji. Jeżeli zachodzi potrzeba wypłacz się, wykrzycz swój ból. Skończ ze stereotypem, że mężczyźni nie płaczą, a kobiety to beksy. Uwolnienie emocji przyniesie ulgę i zredukuje stres.

2. Pielęgnuj bliskie relacje z ludźmi.Poczucie bliskości, miłości, a także świadomość, że jest ktoś komu możemy się zwierzyć poprawia nastrój i buduje dystans do problemów.

3. Nie śpiesz się.  Zaplanuj dzień, dzięki temu unikniesz sytuacji stresowych. Jak efektywnie zaplanować swój dzień szczegółowo opisałam w artykule Jak być kobietą dobrze zorganizowaną „

4. Codziennie zaplanuj czas tylko i wyłącznie dla siebie. Pomoże Ci to odprężyć się i zregenerować.

5. Zafunduj sobie masaż. Jest zbawienny dla napiętych mięśni i fantastycznie poprawia samopoczucie.

6. Śmiej się. Śmiech dotlenia cały organizm, sprawia ogromną przyjemność. Dlatego szukaj okazji aby robić to jak najczęściej i jak najdłużej.

7. Dbaj o porządek zarówno w domu jak i w miejscu pracy. Dzięki temu unikniesz ” wiecznego szukania rzeczy potrzebnych na tu i teraz ” i tym samym zdenerwowania się i frustracji.

Co robić, kiedy pojawi się  stres ?

 

pokonaj stres

 

1.To nie sytuacja wywołuje stres, tylko to, w jaki sposób ją postrzegasz. Dlatego zaakceptuj ją i poczuj się dobrze niezależnie od niej. Gdy to zrobisz zredukujesz stres i dzięki temu poczujesz koncentrację, spokój i mobilizację. Pamiętaj Twój stres bierze się z Twojego sposobu myślenia.

2.Jeżeli zaistnieje sytuacja stresowa, zapytaj samego siebie czy masz na to wpływ. Jeżeli nie to, ” co ma na to wpływ?”, co możesz zrobić, aby poczuć się lepiej i odkręcić całą sytuację.

3. Zaakceptuj rzeczywistość. Stało się i trudno.

4. Nakreśl scenariusz taki, jaki chcesz aby ta sytuacja dalej się potoczyła.

5. Zacznij działać zgodnie z nakreślonym scenariuszem.

Jeżeli żyjesz w stanie nieustannego pośpiechu i zagrożenia to całkiem możliwe, że uzależniłeś się od hormonów stresu. Możesz na razie czuć się dobrze , bez jakiś szczególnych objawów chorobowych, ale biorąc za dużo na swoje barki, wcześniej czy później musisz się liczyć z negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi . 

Dlatego już dziś podejmij stosowne kroki i pokonaj stres w swoim życiu. 

 

 

 

 

Podobało się ? Podziel się !

klikając w wybrany baner społecznościowy