„ Dobre słowo zmniejsza gniew jak woda ogień „ Św. Franciszek Salezy

Dobre słowo na dzień dobry

Czasem wystarczy kilka ciepłych słów, aby przywrócić komuś wiarę w sens życia. Okazywanie uznania nie jest wprawdzie łatwe, ale bardzo przydaje się w życiu. Chwalenie innych jest sztuką, której warto się nauczyć.

Psychologowie twierdzą, że tym pochwała jest dla duszy, czym pokarm dla ciała. Stwierdzenie to jest jak najbardziej prawdziwe, gdyż potrzeba akceptacji i uznania jest najsilniejszą z psychicznych potrzeb człowieka.

 Skoro tak jest, to dlaczego prawie nie korzystamy z potęgi dobrego słowa na co dzień?

Dlaczego o wiele łatwiej przychodzi nam krytykowanie niż chwalenie?

Spróbuj przeprowadzić mały eksperyment. Ot tak, aby sprawdzić jak to jest, przez jeden dzień powstrzymaj się od krytykowania kogokolwiek i czegokolwiek. Trudne. Prawda?

Nic dziwnego. Od dzieciństwa przywykliśmy do ustawicznego wytykania nam błędów, a brak potępienia uznawany był za akceptację. Jeżeli tak jest w Twoim życiu, warto to zmienić.

Dlaczego?

Dobre słowa mają potężną moc i nie warto tego lekceważyć. Potrafią leczyć, a także naprawiać stosunki międzyludzkie. Osoby, które umieją wyrażać szczere uznanie w naturalny, niewymuszony sposób, są odbierane przez otoczenie jako serdeczne, życzliwe i cieszą się ogólna sympatią. Jednak nie każdy posiada taki dar. Jedni otrzymali go w darze od natury, a inni muszą się tego nauczyć. Jeśli opanujesz tę sztukę, bardzo szybko zauważysz korzystne zmiany jakie zajdą w Twoim życiu. Poprawią się relacje z domownikami i kolegami z pracy.

Od czego zacząć?

Zacznij doceniać domowników. Chwalenie dzieci, męża, żony często uważamy za zbyteczne. Czują przecież, że je kochamy i akceptujemy, więc po co chwalić? Ich zalety traktujemy jak coś oczywistego, coś o czym oni powinni wiedzieć, a z drobnych wad robimy problem i wytykamy przy każdej okazji. Im szybciej zmienimy ten fatalny nawyk tym lepiej.

A więc do dzieła. Przede wszystkim mów to co myślisz. Na początku może to być dla Ciebie trudne, ale wiedz, że nawet ludzie doceniający znaczenie pochwał nie zawsze wiedzą co i w jaki sposób mówić. Recepta na to jest bardzo prosta: bądź spontaniczna.

Najważniejszy jest tu sposób w jaki traktujesz swoich bliskich, na co składa się umiejętność słuchania, okazywanie zainteresowania oraz akceptowanie nie tylko zalet, ale przede wszystkim wad. Dlatego ważnym jest, aby pielęgnować swoje uczucia i je okazywać w każdym sprzyjającym ku temu momencie. Jak najczęściej wysyłaj im komunikaty o tym, jacy są dla Ciebie ważni i nie czekaj z tym , aż oni zrobią to pierwsi. Wiele kobiet stoi w przekonaniu, że im nie wypada prawić komplementów, że to domena płci przeciwnej. Nie jest to prawdą, wszystko to tylko kwesta formy.

10 praktycznych wskazówek

 

  1. W obecności innych osób mów dobrze o najbliższych, ale w taki sposób, aby nie czuli się zażenowani.
  2.  Staraj się, aby pochwały były proste-czasem wystarczy kilka miłych słów.
  3. Załóż zeszyt dobrych rzeczy, które robią domownicy. Zaglądaj do niego w gorsze dni.
  4. Staraj się codziennie dostrzec w bliskich Ci osobach jakąś pozytywną cechę.
  5. Przy najbliższej okazji powiedz im o tym co odkryłaś.
  6. Napisz na kartce zdanie:” Czuję twą miłość i troskę, zawsze gdy…” i znajdź 10 konkretnych zakończeń,( np.: gdy całujesz mnie przed wyjściem do pracy, kiedy robisz mi kawę itp.). To doskonały trening.
  7. Zamiast pytać, czy do twarzy Ci w tej sukience, zapytaj w jakim stroju najbardziej mu się podobasz.
  8. Zostaw czasem liścik na stole, który dowodzi ile mąż dla Ciebie znaczy.
  9. Staraj się często myśleć co łączy Cię z partnerem i jak wyglądałoby życie bez niego.
  10. Doceniaj to co was różni.

Chwal współpracowników.

 

 Miła i przyjacielska atmosfera w firmie, praca w zgranym, lojalnym zespole.. któż o tym nie marzy?

Nic nie daje takiej satysfakcji zawodowej, jak wyraźne dowody uznania. Każdy pracownik lubi usłyszeć, że dobrze się spisał, bez względu na to, czy dostał za to inne wyróżnienie, np. premię. Zapewne zauważyłaś wśród swoich kolegów, że Ci, którzy nie wahają się okazywać uznania dla czyjejś pracy, są bezcenni i zawsze szanowani w każdym zespole. Ludzie chętnie z nimi przebywają i cenią ich zdanie.

Jeżeli nie zaliczasz się do takich osób, możesz to zmienić w bardzo prosty sposób. Przeprowadzono badania, które wykazały, iż pochwała z ust zarówno przełożonego jak i innych współpracowników, motywuje do pracy równie skutecznie jak pieniądze.

Twoje szanse wzrosną, jeśli większą uwagę zwrócisz na zalety współpracowników. Ale nie wystarczy ich doceniać, trzeba im to okazywać. Z pewnością nie wszyscy w Twojej firmie  cieszą się Twoją sympatią, ale nie pozwalaj, aby konflikty wpływały na atmosferę panującą w pracy.

Najlepiej znajdź własny unikalny sposób wyrażania uczuć, nie posługuj się przy tym sloganami i unikaj rutyny. Nie chodzi tu bowiem o to, żeby prawić puste komplementy, czy wymyślać cokolwiek na siłę. Jeśli pochwały będą nieszczere mogą zostać odebrane jako szyderstwo, albo co gorsza przejaw zawiści, a to nie jest Twoim celem. Chwal więc szczerze i z umiarem, bez wyolbrzymiania.

Jak chwalić kolegów z pracy.

 

Wyrazom uznania nadawaj jak najbardziej konkretny charakter. Zamiast rzucić w przelocie..” super”, „ świetnie” itp., staraj się powiedzieć nieco więcej, np.:

*nauczyłam się od ciebie…

*miałeś rację w sprawie..

*podziwiam cię za okazałą odwagę ( cierpliwość, charakter, wytrwałość), gdy…

*lubię z tobą pracować, ponieważ…

*byłeś znakomity, udowodniłeś że stać cię na….

*cieszę się bardzo, że jesteś w moim zespole, ponieważ…

 

10 praktycznych wskazówek

 

  1. Jeśli ktoś z twojego otoczenia odniesie sukces, pogratuluj mu, dodając np.: wierzyłam, że świetnie sobie poradzisz.
  2. Chwaląc współpracownika, zwracaj się do niego bezpośrednio i mów wtedy dokładnie za co go cenisz.
  3. Życzliwie obserwuj kolegów, szczerze z nimi rozmawiaj, odkrywaj ich mocne strony i nie wahaj się im o tym mówić. Dzięki temu, każdą negatywną uwagę zawsze będziesz mogła zrównoważyć uwagami pozytywnymi. Zaczniesz uchodzić za osobę szczerą i wiarygodną.
  4. Powtarzaj głośno pochwały na temat kolegów, które kiedyś usłyszałaś.
  5. Chwal szczególnie za kreatywność i twórcze pomysły.
  6. Nigdy nie krytykuj u współpracownika czegoś, co nie ma żadnego związku z pracą.
  7. Staraj się chwalić w obecności innych kolegów, ale rzeczy nieprzyjemne mów na osobności.
  8. Każdą osobę traktuj indywidualnie.
  9. Niewiele osiąga się w pojedynkę. Jeśli odniesiesz sukces zawsze wymieniaj współautorów.
  10. Zawsze dziękuj tym, którzy Ci pomogli.

Jak przyjmować pochwały.

 

Lubimy bardzo być utwierdzani w tym co robimy, w dobrym mniemaniu o sobie samym. Jednak mało kto w naturalny sposób i z radością potrafi przyjmować słowa uznania kierowane bezpośrednio pod swoim adresem. Najczęściej czujemy wtedy skrępowanie lub też zobowiązanie do rewanżu, bagatelizując swoje zasługi .

Jak się więc zachować?

Uśmiech i szczere „dziękuję” będzie wystarczająca odpowiedzią.

Czujesz potrzebę usłyszenia czegoś miłego?  Inni też!

Obdzielaj, więc ludzi szczodrze wyrazami uznania, kiedy tylko na to zasługują. Nie bój się okazywania im podziwu i serdeczności- słowami, uśmiechem, gestami. Wszak dobre słowo to plaster miodu dla duszy.

 

 

 

Podobało się ? Podziel się !

klikając w wybrany baner społecznościowy